My potager garden is a small garden on the island of Resarö, Resarö is situated in the inner part of the archipelago outside of Stockholm. Tyra´s Garden is mostly an ornamental vegetable garden, potager. But flowers are of course an important ingredience, for beauty and pollination.
Tyra's Garden is a small garden on the island of Resarö situated in the inner part of the archipelago near the small town Vaxholm, outside Stockholm. Tyra's Garden is mostly an ornamental vegetable garden, my potager. But flowers are of course an important ingredience, for beauty and pollination. The climate in these parts is quite demanding as the northerly winds can be strong and cold. THIS BLOG 'Tyra's Garden' is not entirely a gardenblog it contains much more. About me: Enthusiastic amateur gardener and photographer from Vaxholm, Sweden. Designed and built my Greenhouse and Potager in Tyra's Garden 2003. Love the outdoor life, gardening and sailing especially. View my profile

Wednesday

Inget är som väntans tider...


Inte än men snart...... får jag slå upp dörrarna till mitt växthus. Släppa in vårvindar friska, skura, pusta, feja och greja....oh snart.
Inte än men snart.......får jag köpa lite påskliljor i kruka titta på mina smålökar (woodstock, favoriten) som snart.. tittar opp!
Inte än men snart....... får jag ta med min kaffekopp ut och sätta mej i solen som skall värma min frusna kropp.

Men nu redan har jag intagit verandan med en hel massa frösådd. Tomat, chillie, aubergine etc.etc. nytt för i år är kronärtskockan... vilken optomist jag är! Indisk dill, vad säjs om det? eller Huang Qi eller NiuXI, jag återkommer till dom mina två perenna kineser!
De här exotiska fröerna kommer från
www.impecta.se
Inget är som väntans tider!


Ha det riktigt bra, hälsningar Tyra.

Åter till mina "nyheter" Niu XI kallas Oxknä på svenska och Achyranthes bidentata på latin, den är tvåtandad alltså. Medicinalväxt 90 cm hög. Roten används mot reumatism, njursten, högt blodtryck mm. Höga spiror med grönvita blommor i bladvecken. Huang Qi Kinesisk vedel (?) Astragalus membranaceus. Krydd och medicinalväxt. Höjd 50 cm. En av de mest ansedda hälsoörterna i Kina. Avkok på torkad rot anses upprätthålla immunförsvaret och kroppslig vitalitet. Det låter inte dumt!




No comments: