My potager garden is a small garden on the island of Resarö, Resarö is situated in the inner part of the archipelago outside of Stockholm. Tyra´s Garden is mostly an ornamental vegetable garden, potager. But flowers are of course an important ingredience, for beauty and pollination.
Tyra's Garden is a small garden on the island of Resarö situated in the inner part of the archipelago near the small town Vaxholm, outside Stockholm. Tyra's Garden is mostly an ornamental vegetable garden, my potager. But flowers are of course an important ingredience, for beauty and pollination. The climate in these parts is quite demanding as the northerly winds can be strong and cold. THIS BLOG 'Tyra's Garden' is not entirely a gardenblog it contains much more. About me: Enthusiastic amateur gardener and photographer from Vaxholm, Sweden. Designed and built my Greenhouse and Potager in Tyra's Garden 2003. Love the outdoor life, gardening and sailing especially. View my profile

Monday

Sköna höstdagar.

Carpe diem





Vaknade i morse av att en rodnande sol kom in genom mitt sovrumsfönster. Jag blev riktigt glad för att meteorologen hade lovat grått väder. Jag är ingen stor älskare av hösten men jag jobbar på det. Jag försöker lära mej av Emilie, hon älskar hösten! När hösten kommer och det börjar bli kallt och mörkt, det tycket hon är underbart och mysigt "Man för tända ljus och mysa". Oooo burr jag måste nog arbete en hel del med det. September har i alla fall varit helt underbar i år, det har varit många "gulddagar", varma sköna lugna dagar. Men nu går vi in i ocktober. Stövlarna åker på, likaså flisvästen o lilla halsduken. Har passat på att vara ute så mycket som möjligt. Vi har haft härliga dagar på sjön och uppe i torpet i Åkerby. Emilie och jag fick en fin dag på Skansen och Rosendals trädgård. Rosendals trädgård hade byggt ett litet växhus intill kålgården. Det liknade mitt västhus här på Engarn både lite i storlek och stil.
Pumpor på Rosendalsträdgård.

Kål en favorit i trädgården, speciellt så här års då daggen bildar likt juveler små droppas på bladen. Något senare på hösten kommer frosten och ger bladen iskristalldräkt lik sockerkristyr, otroligt vackert. Jag njuter varje gång jag ser miraklet...10 minuter senare kan allt vara borta då solen tinat de små kristallerna.Uppduket till fest? Rosendals pumpor.

Skriv till TYRA posttilltyra@hotmail.com Hör av dej! Hälsningar Tyra.

No comments: