My potager garden is a small garden on the island of Resarö, Resarö is situated in the inner part of the archipelago outside of Stockholm. Tyra´s Garden is mostly an ornamental vegetable garden, potager. But flowers are of course an important ingredience, for beauty and pollination.
Tyra's Garden is a small garden on the island of Resarö situated in the inner part of the archipelago near the small town Vaxholm, outside Stockholm. Tyra's Garden is mostly an ornamental vegetable garden, my potager. But flowers are of course an important ingredience, for beauty and pollination. The climate in these parts is quite demanding as the northerly winds can be strong and cold. THIS BLOG 'Tyra's Garden' is not entirely a gardenblog it contains much more. About me: Enthusiastic amateur gardener and photographer from Vaxholm, Sweden. Designed and built my Greenhouse and Potager in Tyra's Garden 2003. Love the outdoor life, gardening and sailing especially. View my profile

Monday

Orkidéer inne och ute.

Orkidéer i växthuset 2004
Sommaren 2004 tog jag in till växthuset en jättestor gren som hade blåst ner ifrån en tall i trädgården. Sedan gjorde jag små korgar av diverse kvistar och grenar, de fäste jag på den stora grenens klykor och hyllde dem sedan med vitmossa o torv. I dem planterade jag sedan diverse orkidéer, murgröna och "ärtor på tråd" det blev riktigt fint.


Orkidéer är väl en fantastisk blomma att ha för att lysa upp lite i vintermörkret. Jag brukar unna mej en då och då, speciellt på senvintern, den sprider gjädje så länge. Tänka sig att jag har haft orkidéer som har blommat i flera månader! De är placerade i ett nord (nordnordost) fönster i köket och där är nog inte särskilt varmt för det är inget element under det fönstret. Det är ju inte den ideal platsen precis för orkidéer men de verkar trivas förvånasvärt bra där. Ett par gånger har de blommat om och då är de till extra mycket glädje!

Orkidéer i trädgårn´ Ett år hängde jag ut alla mina orkidéer i amplar ute i trädgården det fungerar alldeles utmärkt. De trivs fint i halvskugga under äppelträdets lövverk. Tänk bara på att de måste vattnas om det blir en för torr sommar. Sänk ner hela krukan i en hink, låt rinna av, undvik att ha kvar vatten i bladvecken.

Hur sköter du dina orkidéer? posttilltyra@hotmail.com

No comments: