My potager garden is a small garden on the island of Resarö, Resarö is situated in the inner part of the archipelago outside of Stockholm. Tyra´s Garden is mostly an ornamental vegetable garden, potager. But flowers are of course an important ingredience, for beauty and pollination.
Tyra's Garden is a small garden on the island of Resarö situated in the inner part of the archipelago near the small town Vaxholm, outside Stockholm. Tyra's Garden is mostly an ornamental vegetable garden, my potager. But flowers are of course an important ingredience, for beauty and pollination. The climate in these parts is quite demanding as the northerly winds can be strong and cold. THIS BLOG 'Tyra's Garden' is not entirely a gardenblog it contains much more. About me: Enthusiastic amateur gardener and photographer from Vaxholm, Sweden. Designed and built my Greenhouse and Potager in Tyra's Garden 2003. Love the outdoor life, gardening and sailing especially. View my profile

Saturday

Födelsedagsfrukost

Födelsedagsfrukost

Lyxig toast med nybryggt kaffe och färskpressad apelsinjuice.

foto: TYRA

Jag tycker att jag är lyckligt lottad som fyller år i årets bästa månad, maj. I maj kommer värmen, björkarna slår ut och allt blir grönt och skönt. Fåglarna kvittrar som aldrig förr, ibland så det nästan gör ont i öronen. En bukett med gullvivor Primula veris L. brukar jag få på mitt frukostbord när jag fyller år det hör liksom till och i år är ju gullvivorna helt fantastiska! Det finns så mycket av dem och de är osedvanligt stora.


Härom dagen då jag firade den stora dagen gjorde vi en favorit i repris till frukost. The Australien toast. Den var lika underbar den här gången.


foto: TYRA

Recept

Stek en brödskiva med eller utan kanter, den blir lite tjusigare utan kanter. Lägg en på lite av såsen, en skiva tomat, sedan ett par bacon skivor, tunnt skivad avokado, ett pocherat ägg, dekorera med persilja/basilika och citron och"Såsa" efter smak.

Här tog vi också lite sparris som jag skördat ifrån trädgården.

Såsen är en lite tunnare Sauce Bearnaise med färsk basilika och pressad citron i.

Bon Appétit!

Det går inte att kommentera detta inslag. Men du kan skriva en rad på posttilltyra@hotmail.com hälsningar Tyra.